Floaten

Wat is floaten nu precies? Kom er hier alles over te weten.

Floaten

Wat is floaten nu precies?

Floaten is een moment van diepe ontspanning en staat gelijk aan 5 uur slaap. Je drijft gewichtloos op een laag zoutwater, in jouw eigen floatroom. In de floatroom ervaar je geen prikkels van buitenaf, waardoor je je volledig kunt ontspannen. De temperatuur van het water is verwarmd op 35,5 °C, gelijk aan je lichaamstemperatuur. Je lichaam merkt daardoor al snel niet meer welke delen van je lichaam in contact zijn met het water en welke niet. Dit geeft je het gevoel dat je zweeft waardoor je lichaam totaal kan ontspannen.
En er is meer, want het water waarin je drijft bevat 500 kilo Epsomzout, dat door de unieke samenstelling een positieve uitwerking heeft op je lichaam. De belangrijkste werkzame stof in Epsom is magnesium, wat ervoor zorgt dat het opgebouwde zuur in je lichaam wordt verminderd, waardoor spieren ontspannen en je zenuwstelsel kalmeert. Na iedere sessie wordt het water waarin je ‘float’ gereinigd. Door dit unieke reinigingssysteem drijf je iedere keer in schoon, gefilterd water.

Waarom is floaten goed voor je?

Jarenlang is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van floaten. Floaten zorgt ervoor dat het stresshormoon in je lichaam vermindert en de productie van hormonen die je een fijn gevoel geven wordt gestimuleerd. Hierdoor heeft floaten veel positieve effecten:

  • Je lichaam en geest ontspannen wanneer je gestrest bent.
  • Het zorgt voor een betere weerstand.
  • Je herstel van sportblessures versnelt.
  • Je bloeddruk en hartritme worden aanzienlijk verlaagd.
  • Het stimuleert de circulatie van bloed en zuurstof waardoor het verlichting geeft bij blessures.
  • Je pijngebieden worden ontlast.
  • Het reduceert ziekteverzuim.
  • Het helpt verslavingen en depressies tegen te gaan.
  • Het verbetert de conditie van je huid.
  • Het stimuleert mentale voorbereiding (examens, vergaderingen, presentaties).

Tips voorafgaand aan het floaten

Om een optimaal effect te ervaren geven we je graag een aantal tips voorafgaand aan het floaten:

  • Zorg dat je tien minuten van te voren aanwezig bent, zodat we je in alle rust uitleg kunnen geven over het floaten.
  • Wanneer je komt floaten hoef je niets mee te nemen. Na het floaten heb je de mogelijkheid om te douchen en liggen er handdoeken voor je klaar. Ook kun je gebruik maken van de verzorgingsproducten van lijn Grown Alchemist. Dit zijn biologische producten, die ook verkrijgbaar zijn in de CloudSeven shop. Deze producten zijn ook geschikt als je een gevoelige huid hebt.
  • Zorg ervoor dat je voorafgaand aan het floaten een normale hoeveelheid gegeten hebt, maar ook niet overmatig veel.
  • Je hebt volledige privacy. Je mag ook in badkleding floaten als je dat prettiger vindt.
  • Het is verstandig om je vooraf niet te scheren of te ontharen, het zout kan namelijk enigszins prikken.
  • Draag je lenzen? Dan raden we je aan om tijdens het floaten geen lenzen te dragen. Vergeet dan ook niet om een lenzendoosje en lenzenvloeistof mee te nemen.
  • Floaten is tijdens je menstruatie vanuit hygiënische overwegingen niet toegestaan.
  • Vergeet niet je sieraden af te doen tijdens het floaten.

Wanneer mag ik niet floaten?

  • Wanneer je last hebt van huidbeschadigingen die nog niet zijn genezen.
  • Wanneer je een medische indicatie hebt die mogelijk van invloed is op jouw float sessie, raadpleeg dan vooraf een arts.
  • Wanneer je je haar geverfd hebt met Henna of een kleurspoelingen het nog af geeft voordat je gaat floaten.

Floaten en zwangerschap

Tijdens je zwangerschap is het toegestaan om te floaten. Er is geen bewijs dat drijven schadelijk is voor een zwangerschap, maar het is wel belangrijk om tijdens de eerste drie maanden voorzichtig te zijn. Tijdens het floaten herstelt niet alleen je lichaam, maar ook je gemoedtoestand. De nieuwe energie die je op doet tijdens het floaten kan de relatie met je baby versterken.

Floaten met je team

Wist je dat floaten erg goed is voor je team? Floaten verlaagt het stressniveau en vergroot zowel de mentale als de fysieke fitheid. De concentratie en coördinatie van je team verbetert zichtbaar na floaten. De positieve effecten van floaten, vergroten bovendien de vitaliteit van je team.

Floaten en sporten

Wanneer je intensief sport hoopt zich melkzuur op in je lichaam. Wanneer dit onvoldoende wordt afgevoerd, kun je last krijgen van spierpijn, stijfheid en vermoeidheid. Hoe meer verzuring, hoe langer de herstelperiode van je spieren. Daarom is het belangrijk dat er een goede balans is tussen de inspanning die je doet en de ontspanning die je hebt. Floaten helpt je hierbij.  Tijdens het floaten wordt er magnesium opgenomen via de huid, waardoor de opbouw van je spieren wordt gestimuleerd. Tijdens en na het floaten ontspant je lichaam en zal het zich sneller ontdoen van afvalstoffen als melkzuur, die zich tijdens een inspanning in het lichaam ophopen. De doorbloeding verbetert, waardoor er meer zuurstof naar de geblesseerde en overbelaste delen van het lichaam gaat. Zo helpt floaten ook bij de afbraak van cortisol (stresshormoon), wordt de hartslag en bloeddruk verlaagd en de aanmaak van endorfine (gelukshormoon) gestimuleerd.

Veel gestelde vragen